De algemene ledenvergadering, in vergadering bijeen op 29 oktober 2022 te Leersum, gehoord de beraadslaging:
Constaterende dat
- het publieke debat over stikstof vrijwel alleen de agrarische sector betreft;
- de opening van Lelystad Airport nog steeds niet van de baan is;
- vliegbewegingen relevant zijn voor het terugdringen van de stikstofuitstoot en geluidsoverlast;
- het huidige maximale aantal vliegbewegingen op Schiphol 500.000 bedraagt en dat dit maximum in de praktijk elk jaar wordt gehaald;
- het huidige kabinetsplan uitgaat van een krimp naar 440.000 vliegbewegingen op Schiphol bij een geopende luchthaven in Lelystad;
- de bereikbaarheid van internationale spoorbestemmingen regelmatig nog te wensen overlaat;
Overwegende dat
- boeren en boerenorganisaties terechte woede hebben geuit over deze eenzijdige focus in het publieke debat;
- het openen van een nieuwe luchthaven te Lelystad al langere tijd op kritiek uit de regio stuit;
- het openen van een nieuwe luchthaven te Lelystad de noodlijdende agrarische sector niet uit te leggen is;
- het kabinet zelf heeft toegegeven dat de bereikbaarheid van vliegbestemmingen en de economische hubfunctie reeds behouden blijft bij 296.000 vliegbewegingen en niet bij de voorgespiegelde 440.000 (zie de achttiende voetnoot, pag. 7);
- minister Harbers heeft aangegeven dat er per november volgend jaar een nieuwe bovengrens opgelegd kan worden, waardoor er nu een mogelijkheid is om een reductie te realiseren zonder juridisch getouwtrek;
- internationale treinen een goede vervanging kunnen zijn van binnen-Europese vluchten;
Verzoekt het bestuur
- Een statement te schrijven waarin het zich uitspreekt voor de onderstaande punten:
- Punt 1: Lelystad Airport moet gesloten blijven;
- Punt 2: het aantal vliegbewegingen vanaf Schiphol moet in twee stappen van 100.000 vliegbewegingen verlaagd worden naar ongeveer 300.000, waarvan de eerste verlaging per november volgend jaar moet worden doorgevoerd en de tweede vóór 2035;
- Punt 3: extra investeringen in internationaal personenvervoer per trein, te betalen uit de klimaat- en stikstoffondsen;
- te onderzoeken op welke wijze de overheid het voor getroffen luchtvaartpersoneel aanlokkelijk kan maken om de overstap te maken naar spoorvervoerders;
Verzoekt het bestuur
- een statement te schrijven waarin het zich uitspreekt voor de onderstaande punten:
- te onderzoeken op welke wijze de overheid het voor getroffen luchtvaartpersoneel aanlokkelijk kan maken om de overstap te maken naar spoorvervoerders;
Gaat over tot de orde van de dag
- Ardi Pierik
- Berry Bouw
- Wouter Dekker
- Barthil van Deelen
- Gerbrand van Hoef
- Niels Hoogendoorn
- Henrik van de Ruitenbeek
- Corstian Flikweert
- Anne-Marthe de Weerd
- Kars Heijboer
- Gert-Jan van Galen
-
Julian Bassa
Matthijs Huntelerslag
Onderteken deze motie:
Deze motie wordt behandeld op:
Andere moties: