Communicatie: het verpakken van de boodschap

Mei dit jaar begon mijn bestuurslid-communicatie-avontuur. Met SGP-jongeren was ik al bekend – een deel van de poppetjes kende ik – toch was er veel nieuw. Inmiddels zit ik er tot over m’n oren in en beslaat SGP-jongeren een aanzienlijk aandeel van mijn agenda. Maar wat doet een bestuurslid Communicatie (en bijbehorende commissie) eigenlijk?

Mei dit jaar begon mijn bestuurslid-communicatie-avontuur. Met SGP-jongeren was ik al bekend – een deel van de poppetjes kende ik – toch was er veel nieuw. Inmiddels zit ik er tot over m’n oren in en beslaat SGP-jongeren een aanzienlijk aandeel van mijn agenda. Maar wat doet een bestuurslid Communicatie (en bijbehorende commissie) eigenlijk?

De belangrijkste taak is het verpakken van de boodschap die SGP-jongeren wil overbrengen. Deze boodschap is uitvoerig beschreven in Kernideeën 2.0. Al gaat het om de inhoud, de vorm is in een tijd van razendsnelle media minstens zo belangrijk. Voor het communicatiebeleid zijn vier pijlers vastgesteld: de website, sociale media (Facebook, Twitter), geprinte media (InContact, KLIK) en publieksacties (bijvoorbeeld de euthanasieactie vorig jaar). Uit deze communicatiepijlers proberen we de vorm te zoeken die het beste bij de boodschap past.

Een boodschap zonder publiek is natuurlijk zinloos. Daarom werken we, naast het verpakken van de boodschap, hard om jou en je leeftijdsgenoten te bereiken. Of je nu afgestudeerd nano-biotechnoloog, dierenoppasser, econometrist, verpleegkundige of huisman bent: SGP-jongeren heeft een boodschap voor jou. Vanuit het Politiek Platform (de politieke commissies van SGP-jongeren) wordt de grote lijn voor die boodschap gevormd en naar buiten gebracht.

Gelukkig hoef ik niet alles alleen te doen en werk ik samen met ‘mijn’ commissie. Het is steeds een kunst om de commissieleden te laten doen waar ze goed in zijn. We hebben alles in huis: van grafisch vormgever tot tekstschrijver. Het zijn stuk voor stuk vakmensen die hun steentje bijdragen aan het merk ‘SGP-jongeren’ en als vrijwilliger meewerken aan de doelen van SGP-jongeren.

Een afsluitende tip. Ga je een (SGP-jongeren)evenement organiseren en wil je reclame maken? Heb je vragen over ons communicatiebeleid? Heb je andere opmerkingen of suggesties? E-mail of bel gerust!

Pieter Schreuder
Bestuurslid Communicatie

communciatie@sgpj.nl
06 15 36 63 70

Geschreven door Pieter Schreuder

Pieter is bestuurslid Communicatie..


Blog comments powered by Disqus